Turner's visionaire, late landschappen schilderen de elementen als uitdrukking van de verheven en geweldige krachten van de natuur. De mens en zijn werken zijn volledig overgeleverd aan het natuurgeweld, elke poging de loop van de wereld te veranderen is gedoemd te mislukken. Turner's pessimistische wereldbeeld en het tegenover elkaar stellen van natuur en techniek worden in dit schilderij bijzonder duidelijk: stoom en water versluieren de spoorlijn en laten hem als speelbal van de natuur verschijnen. Door de atmosferische oplossing van de dingen ontstaat een diffuse lichtwerking, die de kleur tot eigenlijke betekenisdrager maakt. Het lukt Turner op deze manier een brug te slaan naar het streven naar autonomie van het modernisme.
L'amour extra-coïtal
-
Bettina von Arnim
Don Quichotte était puceau. Bettina [Bettina Brentano von Arnim] avait
vingt-cinq ans lorsqu’elle sentit pour la première fois la main d’...
15 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten