Wat eigenlijk maakt de geest corrupt? [...] Wij gebruiken daarbij het woord corruptie in de zin van iets, waarin een breuk ontstaat, van iets dat niet als één geheel gezien wordt. [...] Nabootsing, het zich voegen naar regels is een van de voornaamste factoren, die de geest corrupt maken; het grote voorbeeld, de heldenfiguur, de heiland, de goeroe, is de fataalste factor die de geest corrumpeert. Achter iemand aanlopen, gehoorzamen, zich aan regels houden zijn dingen, die een ontkenning zijn van vrijheid. Met vrijheid begin je, daar eindig je niet mee. Het is niet zo, dat je begint met regels in acht te nemen, na te bootsen en te aanvaarden om uiteindelijk tot vrijheid te geraken. Dat is de totalitaire mentaliteit, of die nu van een goeroe of een priester uitgaat. Dat is de wrede, meedogenloze instelling van de dictator, van de autoriteit, de goeroe of de hogepriester.
Daarom betekent gezag corruptie. Gezag is het breken van wat intact, wat heel, wat volledig is – zoals het gezag van de leerkracht op school, of het gezag van een doelstelling of ideaal, of van degene die zegt dingen te weten of het gezag van een instelling. De door het gezag uitgeoefende druk, onder welke vorm ook, dat is wat dingen vervormt en daardoor corrumpeert. Gezag ontkent principieel menselijke vrijheid. De functie van de ware docent is het geven van instructie, aanwijzingen en informatie, maar zonder de corruptmakende invloed van het gezag. Ook iedere vergelijking heeft een destructief element van gezag in zich. Wanneer de ene leerling met de andere vergeleken wordt, is dat kwetsend voor beiden. Een leven zonder vergelijking is leven in integriteit.
Zijn jullie als leerkrachten in staat en bereid dat te doen?
[Krishnamurti, Brieven aan scholen]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten